Batine

Predlog Zakona o zabrani fizičkog kažnjavanja dece je izazvao mnoge postove, ljutite komentare i teške reči. Najviše komentatora kaže „Moji su me roditelji tukli i hvala im na tome. Znam šta sam radio, zaslužio sam i sada sam bolji čovek“.
batine1

Batine ne rešavaju problem, već ga pogoršavaju. Dete koje se ponaša neprihvatljivo je već uznemireno. Batine ne smiruju, nego guraju dete još dublje u “fight or flight” stanje. Roditelj i ne tuče dete nakon razumno donete odluke o problemu s detetom i o njegovom rešenju, nakon zaključka da su batine rešenje, već u afektu. Istraživanja su pokazala slika roditelja i sebi kada udara ili zastrašuje dete, i slika koju dete ima o roditelju u tom trenutku se veoma razlikuju u intenzitetu. Drugim rečima, detetu je roditelj “strašniji” nego što roditelj misli da jeste. Postoji obimna studija koja, osim što potvrđuje štetne posledice autoritarnog vaspitanja i batina u tom sklopu, pokazuje da i tučena deca imaju za nekoliko poena niži koeficijent inteligencije od dece čiji ih roditelji nisu tukli.

Kada sam bila dete, batine su se dobijale i u vrtiću i u školi, pojedinačno i grupno. Vaspitačice i učiteljice su, iz njima poznatih razloga, ređale decu u vrstu pored zida kao za streljanje. Takav je bio i moj osećaj dok sam čekala svoj red. Terale su nas da ispružimo dlan i redom nas praćkom šibale po dlanu. I, kao što se to dešava i pri egzekuciji, i deci se dešavalo da isprazne creva dok stojimo u toj vrsti.

I ja nekada pobesnim na dete. Osećam kako mi se ukrute vilica i leđa i svim sredstvima se trudim da se ne obrušim na dete vikom i batinama, kao odron, da ostanem prisebna, jer mi razum treba da rešim konflikt i vaspitam dete. Da prekinem lanac i da na svoje dete ne prenesem praroditeljski greh, što po meni nije ništa drugo do ponavljanja grešaka naših roditelja zbog nesvesnosti; da izbegnem zamku u koju svi roditelji ponekad upadaju: “tučem jer su i mene tukli”.

One thought on “Batine

Оставите одговор

